Svar kräver svar

Tack.

Jag har fått stöd, kärlek och förståelse, mer än jag vågat hoppas på i ett världsomspännande nät av ettor och nollor. Att lägga ut
små bitar av sig själv, visa upp sår och kamplystnad för digitala ögon, är ett riskspel med oförutsägbar utgång. Jag ville se mig själv. Jag blev sedd av er.

Tack.

Kommentarer jag än så länge fått är så viktiga och berör så stora frågor att de förtjänar svar i ett eget inlägg. Fortsätt tycka.

Veggolatte och Sofie:
Ja, han var en djävul. Och den manliga kollega som behandlat mig med mest respekt, av alla de jag haft. Fortfarande framstår det som två olika personer för mig. Jag kan tänka på den ena med viss värme, och på den andra... Knappt alls. Ändå är det uppenbart att dragen fanns där hela tiden. Dominansen var närvarande från första gången.

Det här är min stora ångest i det sexuella spelet. Hur ska man veta? Om jag plockar hem en främmande man från krogen är det omöjligt. Om jag, för femtonde gången, ligger med någon jag jobbat med, varit vän med i ett år, så är det bevisligen lika omöjligt.

Man kan aldrig veta.

Sex är med livet som insats.

Emlan:
Jag har inga svar. Och jag tycker som du. Det här måste synas, höras. Att varje man är en potentiell våldtäktsman, är sant så länge gränsöverträdelserna förblir osynliggjorda.

Jag tror inte att de inte ser gränsen. Män är varken dumma, blinda eller känslokalla. De har bara lärt sig att gå igång på makt. Makt innebär att aldrig tolerera att gränserna dras av andra än en själv.

Snaskefar:
TACK. Det är otäckt att skriva om svagheter. Jag vet aldrig om styrkan fortfarande syns igenom.

Män som du kommer vara med och förändra den här världen. Att inte särskilja sig från systemet, att inte hävda Individen och oskyldighet, är det modigaste och mest revolutionära vi kan göra. Vi är alla medskapare, och kan alla skapa om inifrån.

Jenny:
Jag hör dig, och jag förstår din vilja till förklaring. Hade jag kunnat tro på den så hade mitt framtidshopp varit större. Och det hade ju varit skönt.

Han är långt ifrån den enda man som behandlat mig såhär. Den gången var bara den tydligaste. Oräkneliga män har beslutat vari njutningen skall ligga, allt för många händer har hållit hårt och tvingat underkastelse. På skoj, på lek, på blodigt allvar. Jag har accepterat gränsöverskridelse efter gränsöverskridelse, eftersom det är det leken går ut på, det är däri kittlingen, tabut, ligger. Först efter det här blev det självklara synligt för mig.

Jag måste alltid ifrågasätta varför en man går igång på att dominera och förnedra mig, ens på låtsas. Varför är det en njutning, vilka behov är det som tillfredsställs? Vem är det han så gärna vill att jag ska låtsas vara? Varför gör det honom kåt att gå över mina gränser?

Jag är ingen förespråkare av sexualmoral, men jag hade nog haft nytta av den nu, för att citera Maud Lindström. I Utopia ska alla ligga som de vill, ömsesidigt och fördomsfritt. Vuxna gör vad vuxna vill, men vi måste våga se ett mönster i mäns och kvinnors sexualitet idag. Kvinnor underkastar sig, män dominerar. Det här är inte slumpmässiga turn-ons, det här är strukturellt förtryck. Tydligast demonstreras detta i hur jag, som en gång blev kåtast av att hållas fast, nu torkar snabbare än Saharas morgondagg vid minsta antydan till tunga händer. Man kan förändra vad man går igång på.

Man kan förändra världen genom sexualitet.

Radikala mamman:
Du vet vad jag tänker säga.

Jag hatar PRECIS som du.


Kommentarer
Postat av: Gaia

Jag måste få fråga:
Har du aldrig funderat över varför vissa kvinnor faktiskt _tänder_ på sin egen underkastelse, och att det för oss inte alls är på 'låtsas'? Om vi skall prata om _äkta_ dominans/underkastelsesex, det är inte på låtsas. Man 'låtsas' inte vara undergiven eller dominant. Jag vill på inget sätt ursäkta det Niklas gjorde eller hur han betedde sig, men just nu pratar jag inte direkt om det, jag härleder helt enkelt min tankegång ur din kommentar till Jenny, tar upp ett sidospår.

Han, droger eller inte .. Gränser för dominans bestämmer man tillsamamns, att tvinga är att 'tvinga'. Gränsöverskridanden är INTE det leken går ut på, om leken är en lek. Han, han var något annat.
Lika handlingar är inte alltid lika.

Jag vet inte om jag vill förklara allt slags sex där mannen är den dominante och kvinnan den undergivna som patriaklalt förtryck och sociala könskonstruktioner. Nej, det vill jag faktiskt inte, delvis eftersom den ståndpunkten bara förklarar det givna exemplet och inget annat, varken undergivna män eller vaniljsex.
Men det är nog en annan diskussion.

Förlåt för detta sidospår ur den händelse som självklart varit mycket jobbig för dig.

Postat av: Gaia

Rättelse:

Gränser för dominans bestämmer den undergivna/-e.
Inget annat.

2007-03-15 @ 18:43:41
URL: http://minsexualitet.blogspot.com/
Postat av: Lyckliga Han

Måste få ur mig det här. Jag blir så glad av ännu en bloggare som, precis som Radikala mamman, skriver färdigt och vågar ta plats om de stora frågorna. Allt för många känslo- och kärleksbloggare gör det lätt för sig och skriver fragment om småsaker. Att skriva långt om stora frågor är viktigare. Att flyhänt mixa det personliga och det teoretiska är större. Tack för en trevlig blogg! Och för din artighet att kommentera kommentarerna. Du har en dialogblogg vi aldrig lyckats få. Grattis.

2007-03-15 @ 20:57:29
URL: http://lyckligaparetskriver.blogspot.com
Postat av: Tanten

Gaia:

Precis det du nu undrar, var det jag försökte förtydliga och förklara i svaret till Jenny. Varför kvinnor tänder på underkastelse och män på dominans, är det jag frågar och försöker till del besvara.

Jag vill ingenstans ta ifrån dig din rätt till njutning. Jag är, som poängterat, väl medveten om att mängder av kvinnor tänder på att domineras. Det gjorde jag också. Faktum kvarstår: fördelningen av män och kvinnor som går igång på sin egen underkastelse stämmer allt för väl med hur makten i samhället idag är fördelad.

Sexualiteten är ingen magisk, oföränderlig kraft. Den påverkas, liksom allt annat i oss, av våra erfarenheter och intryck. Jag tror inte på en sann och äkta sexualitet, underliggande och fast i sin form. När jag använder ord som lek och på låtsas, så refererar jag till exakt det du pratar om. Sex med överenskomna gränser och tillåtet maktutövande. Jag hävdar ingenstans att kåtheten är på låtsas. Jag utgår dock ifrån att tvånget är det. Få sunda människor skulle tända på en våldtäkt, där tvånget och våldet är i högsta grad verkligt. Våldtäktsfantasier och våldtäktsrollspel är något helt annat.

Och visst är det gränsöverskridanden leken går ut på. Även om man vet var den verkliga gränsen går och respekterar den. Att göra motstånd, att hårdhänt driva förbi protesterna, det är att gå över markerade gränser. Även om det inte är de egentliga gränserna.

Det jag vill göra med min berättelse är tveeggat: Synliggöra och Ifrågasätta. Det jag inte vill göra är moralisera och fördöma. Alla har rätt till sin njutning, så länge ingen skadas av den. Men var riktigt, riktigt säkra på att ingen skadas.

2007-03-16 @ 12:47:46
URL: http://tantens.blogg.se
Postat av: Tanten

Lyckliga Han:

Tack, för din medkänsla som lyser genuin även genom små tecken på en skärm, och dina hyllningar som låter mig sitta en liten bit ovanför pinnstolen... Just nu känner jag mig som Ms. Fucking Queen of the God Damn InternetLand. Please hold while my head explodes.

Whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

(Ursäkta mitt missklädsamma storhetsvansinne. Tack! Och TACK! Flyhänt mixa... Åh.)

2007-03-16 @ 12:55:58
URL: http://tantens.blogg.se
Postat av: Lyckliga Han

Tanten:
Vad säger man? Cool reaktion! Nu blev jag ju jätteglad! Eller mer kopplat till vår blogg: Har du en deal med Lyckliga Hon om att hjälpa till att höja mitt självförtroende?

2007-03-16 @ 14:12:45
URL: http://lyckligaparetskriver.blogspot.com
Postat av: veggolatte

Jag kommer att tänka på vad en manlig bekant till mig sa häromdagen när jag läser kommentarerna ovan. Han sa att tjejer måste ju gilla underkastelse eftersom dom är vana vid att lägga benen över huvudet.

Det säger väl nästan allt. Att jag blev fly förbannad behöver väl knappast påpekas..

2007-03-16 @ 18:04:31
URL: http://veggolatte.blogg.se/
Postat av: Tanten

Lyckliga Han:

Ingen hemlig deal. Bara glad över alla fina, fina kommentarer jag fått. Heders!

Veggolatte:

Jag tycker Manlig Bekant kan slänga upp sina ben över huvudet så ska jag ge honom en lektion i underkastelse han sent glömmer. Få se om han gillar det. Uh.

Detta för mig osökt vidare till nästa inlägg...

2007-03-16 @ 20:48:39
URL: http://tantens.blogg.se
Postat av: Gaia

Mig veterligen finns ingen statistik som talar om hur många män resp kvinnor är ug resp Dom?

Jag hävdar fortfarande, mycket bestämt, att det INTE rör sig om gränsöverskridelser. Det som hände med den pojkvännen du hade som sprutade dig i ansiktet just för att det var det enda du inte ville, DET är gränsöverskridelser. Det är inte dominans i termen BDSM, det är bara skitigt och dåligt gjort, men kan inte alls jämställas med BDSM. Att någon drar mig i håret eller slår mig på fittan för att JAG vill det och för att JAG tänder på det - det är inte gränsöverskridelser, det är bara annorlunda gränser, utanför den gängse normen.
Undergiven är dominant, det är enligt mig kärnan i BDSM.

Att ställa vaniljsex mot en riktig våldtäkt, diskussioner om det ena kontra det andra, det går inte. Det finns miljoner och åter miljoner nyanser däremellan.

Jag har all respekt för dina tankar, eller snarare för din rätt att tänka dem - men för mig är det alldeles befängt att tänka att alla män är presumtiva våldtäktsmän. Det enda jag kan foga ihop en sådan tanke med är tanken att alla människor är presumtiva mördare, eller att ALLA är presumtiva våldtäktsutövare. Jag skulle inte vilja sätta kvinnan i den totalt undergivna/kuvade ställning i alla situiationer i samhället som jag får intrycket av att du anser att vi befinner oss i.
Ursäkta om jag har fel på den punkten.

2007-03-19 @ 16:07:32
URL: http://minsexualitet.blogspot.com/
Postat av: Tanten

Gaia:

Jag har aldrig ställt vaniljsex mot våldtäkt. De orden är dina. Överhuvudtaget ger jag inga förslag på vad som borde vara accepterat och normalt sex, eftersom normalt inte existerar och allt ömsesidigt borde accepteras.

Jag förstår vad du menar, om de sanna och egentliga gränsernas okränkbarhet inom BDSM. Tyvärr kan jag inte göra mina funderingar begripliga för dig, och jag väljer att inte försöka igen.

Att patriarkatet finns och att kvinnan är den förtryckta parten i systemet är för mig en sanning, meningslös att debattera. Jag hoppas att andra läsare funnit min styrka och okuvlighet uppenbar och beklagar att du inte gjort det. Jag är övertygad om att du själv är en stark individ. Som likväl ingår i den gruppering samhället skapat, som får sämre lön, sämre arbetsförhållanden och löper överlägset störst risk att misshandlas till döds i ditt eget hem. Vissa saker väljer man inte. Vissa saker kan man inte välja bort.

Man kan bara kämpa med allt man har.

2007-03-19 @ 17:50:42
URL: http://tantens.blogg.se
Postat av: Gaia

'löper överlägset störst risk att misshandlas till döds i ditt eget hem'

Har du underlag för ett sådant påstående?
Jag har nämligen underlag för motsatsen.

2007-03-19 @ 18:49:24
URL: http://minsexualitet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback