Till Sus

Dina ord var tänkvärda nog att få svar i ett eget inlägg. Det är kortare än ett vanligt, men längre än en kommentar tillåter. Så:

Jag har gått och funderat över din kommentar i flera dagar nu. Något riktigt färdigt svar har jag inte. Visst minns även jag Maria Mongoloid på dagis och nog förstår jag idag hennes pappas ledsna blick när vi ropade efter henne.

Språk är något halkigt. Ord byter mening, används i nya sammanhang och förstärks, försvagas, förvrängs. Mongo betyder inte Downs syndrom för mig. Jag tror att det gör det för få idag, och det har även fråntagits betydelsen i striktare mening. Ordet idiot var från början en benämning på sinnesjuka och utvecklingsstörda. Nu är det inte många som känner till den ursprungliga betydelsen. Bara värderingen finns kvar.

Jag vill egentligen inte försvara att jag använder ett ord som för många varit plågsamt, på ett sätt som bara bevarar värderingarna. Jag tycker själv att det är krångligt. Mongo är i mitt vardagsspråk ett harmlöst ord, skojigt i formen och svagt i betydelsen. Det enda jag kan säga är att jag har svårt att sanera mitt språk från alla dess dåliga vanor. Och jag vet inte om jag vill lägga den energi det skulle kräva, på just det. Jag vill lägga energi på att försöka att verkligen se de människor jag möter, bakom syndrom, tics och ogenomtänkta frisyrval. Det tror jag att jag ofta gör bra.

Du har en mycket viktig poäng. Jag tycker som du. Men mongo blir kanske kvar ändå, tyvärr.


Kommentarer
Postat av: Sus

Du reclaimar mongo helt enkelt!

2007-05-10 @ 09:40:55
Postat av: Sus

Men jag hade ju kommenterat nyss, var är den då? Skrev bara att du reclaimat mongo. Jag håller med om att det till formen är ett skojigt ord. Vissa av oss får helt klart andra associationer än du (precis som jag slutade skälla och göra mig lustig över svenskautismen när jag blev autismmamma), men då får väl du gå i bräschen och avdownifiera ordet per se :0)

2007-05-10 @ 09:50:30
Postat av: Sus

Måste bara länka till bra npf-blogg. Inlägget om Tourettes syndrom argumenterar mycket bättre än jag kan mot bruket av diagnoser som invektiv/förstärkningsord.
http://neuropsykiatriska-funktionshinder.blogspot.com/

2007-05-13 @ 12:22:46
Postat av: Lyckliga Han

Lyckliga paret skäms, men begreppet sångmongo myntades under Melodifestivalen igår kväll. Till enorma, ganska råa och lite skuldmedvetna skratt.

Postat av: Tanten

Sus:

Man får säga mycket, så länge man har kärlek med sig. Det låter vansinnigt klyschigt och förenklat men jag känner det starkt. Att tala försiktigt men hålla fördomarna för sanna är otäckare än att tala klumpigt och närma sig med öppet sinne. Det bästa är att kombinera försiktighet med vidsynthet, så klart. Kanske är det det du kan, bättre än jag.

Tack för länken, den ska undersökas noga.

2007-05-15 @ 15:50:19
URL: http://tantens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback