En klok kärlek

Sitter hos Knekten och lyssnar på knepig brasiliansk musik. Helgen bjuder på samkväm med sällan sedda vänner och dagen kryper långsamt mot mötestiden ikväll. Knekten är på gymmet. Halva förmiddagen har han legat uppkrupen på min arm, mina läppar mot hans panna, mina lungor fyllda av den mjuka doften från hans hårfäste.

Jag vill gifta mig.

Inte vara gift, tanke på att kalla någon min man, att vara någons hustru, ger mig fysiska och psykiska rysningar. Men gifta mig, det vill jag. Den kärlek jag får nu, att för första gången i mitt liv känna mig tillräcklig för någon annan, det vill jag skrika om så att alla måste lyssna. Jag vill ha en fest dit alla ska komma, jag vill göra mig och allt omkring ögonstickande vackert, jag vill glittra och glänsa och skina som den juvel jag äntligen får vara. Det här är min födelse. Det här är stunden när jag kan visas upp för världen som det allra mest efterlängtade, någons fullkomliga, den varelse som ger en annan människa lycka och som ska älskas gränslöst och oändligt.

Och inte är äktenskapet och bröllopet främst förknippat med den bilden. Inte för mig, och inte för många av dem vars åsikter jag värderar högst. De som spenderar första delen av livet med att längta efter en bröllopsklänning kommer inte att förstå mig när jag pratar om kärlek, sex och relationer. Att jag inte vill kalla mig hustru sammanfattar väl min inställning till äktenskapets tradition. Men bröllopet är en symbol jag förstår, det är en symbol jag kan kommunicera till andra. Det är en symbol för en kärlek som oftast inte finns, men som jag tror att jag kan ha hittat. Det är den enda symbol jag kan komma på som är stor nog, universell nog, allomfattande nog för vårskriket i mitt bröst.

Så jag vill gifta mig.

Synd att den jag vill gifta mig med är alltför klok.

Kommentarer
Postat av: Leon

Visa bara ödet att du har vett att bestämma färgen på ditt liv och dina handlingar

2009-05-03 @ 15:43:44
Postat av: Tanten

Ja, jag ska nog försöka göra det!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback